mancarea-de-alinare-si-cum-sa-o-faci-sa-fie-benefica-pentru-afacerea-ta

Mâncarea de alinare și cum să o faci să fie benefică pentru afacerea ta

Mâncărurile care îți oferă o stare de bine pot fi un avantaj excelent pentru tine. De ce este mâncarea de alinare - așa numita „comfort food” - atât de atractivă pentru clienți și cum o poți folosi pentru a te remarca în fața concurenților tăi? Cu siguranță merită să pariezi pe alternative mai sănătoase și combinații interesante! 

Din acest articol vei afla: 

  • care sunt diferențele dintre mâncarea de alinare, mâncarea pentru starea de bine și mâncarea ce satisface „plăcerile vinovate” 
  • ce substanțe conferă bună dispoziție și de ce 
  • care sunt cele mai populare mâncăruri de alinare din lume 
  • cum să incluzi mâncarea de alinare în meniu 

Când avem o zi grea, când ne simțim triști sau, dimpotrivă, când suntem foarte bine dispuși, se întâmplă deseori să optăm pentru anumite preparate sau să căutăm anumite gusturi. Cu toate că preferințele variază, există un element comun: mâncarea de alinare, sau preparatele care te fac să te simți (mai) bine. Alegerile alimentare ale americanilor confirmă această tendință. Un sondaj Mintel din 2022 a indicat că 68% dintre americani apelează la mâncarea de alinare atunci când se simt stresați sau deprimați. 

Acest fenomen a devenit din ce în ce mai răspândit, în special în timpul pandemiei, când oamenii din întreaga lume au căutat confortul în gusturile preferate, familiare ale mâncărurilor. Acela a fost momentul când pizzeriile și standurile de street food au dat lovitura peste noapte, iar restaurantele și-au completat meniurile cu opțiuni de bistro precum hamburgerii. 

În 2024, interesul pentru mâncarea de alinare a mai scăzut. Iar în prezent, milenialii (adică cei cu vârste cuprinse între 29 și 44 de ani) și reprezentanții Generației Z sunt grupurile demografice țintă pentru acest tip de mâncare. Așadar, restaurantele care se adresează direct acestor categorii pot profita de mâncarea de alinare pentru a-și face activitatea remarcată și pentru a-și crește profiturile. Hai să analizăm mai îndeaproape acest fenomen ce depășește limitele culturale și generaționale, aducând oamenii împreună cu ajutorul amintirilor și al gusturilor. 

Care este treaba cu mâncarea de alinare? 

Termenul „comfort food” a apărut pentru prima dată în anul 1966 în revista americană Palm Beach Post, fiind definit ca „mâncare asociată cu sentimentul de siguranță din copilărie”. De fapt, mâncarea ne îmbunătățește starea de spirit în primul rând deoarece conține ingrediente ce calmează senzațiile corpului. În al doilea rând, anumite preparate pot evoca sentimente plăcute de nostalgie. Ele au capacitatea de a ne duce cu gândul înapoi în timp, pe vremea când viața era plină de culoare și când mâncarea nu era doar hrană, ci ne și ajuta să ne simțim în siguranță.  

Substanțe benefice pentru sănătatea creierului 

  • Carbohidrații cresc producția de serotonină. Se găsesc în produse integrale precum pâine și paste. 
  • Magneziul reduce nivelul de stres și ne ajută să adormim mai ușor. Se găsește în leguminoase, spanac și ciocolată. 
  • Vitaminele B îmbunătățesc starea de spirit. Se găsesc în banane și în legume verzi. 
  • Antioxidanții elimină radicalii liberi dăunători. Se găsesc în fructe și legume. 
  • Triptofanul sporește producția de serotonină. Se găsește în lactate, carne slabă și pește. 

 

Mâncarea de alinare poate lua multe forme 

Preparatele de tip „comfort food” pot fi împărțite în două categorii: mâncarea pentru starea de bine și așa-numitele plăcerile vinovate. Mâncarea de poftă îmbunătățește starea de spirit prin intermediul ingredientelor sănătoase, în timp ce plăcerile vinovate au de cele mai multe ori multe calorii și aduc satisfacție temporară, dar și vină, din cauza valorii nutritive scăzute. 

De fapt, mâncarea de alinare este de cele mai multe ori nesănătoasă, pentru că multe preparate populare sunt bogate în calorii și sărace în substanțe nutritive. Un studiu realizat în anul 2000 pe un eșantion format din 1.000 de americani a arătat că cele mai populare mâncăruri de alinare erau chipsurile (24%), înghețata (14%), fursecurile (12%), pizza/pastele (11%) și burgerii/friptura (9%). Fructele și legumele, precum și supele sau ciorbele, s-au clasat pe ultimele locuri în sondaj, doar 7% și respectiv 4% dintre respondenți indicându-le drept „comfort food”.  

Mâncarea de alinare în lume 

Ideea de mâncare ce ne face să ne simțim mai bine este strâns legată de cultura fiecărui popor. Deși supele nu sunt mâncăruri de alinare peste ocean (americanii preferă brânza la grătar sau sandvișurile calde cu cașcaval), în țările slave borșul de casă ori ciorba de roșii sunt deseori preferate. 

Totuși, să nu uităm că America nu înseamnă doar Statele Unite. În Puerto Rico, spre exemplu, o opțiune populară de „comfort food” este mofongo: un preparat făcut din banane plantain marinate și fripte, care se servește sub formă de bilă și se mănâncă împreună cu supe sau tocănițe. Pe de altă parte, în Cuba cea mai populară mâncare de alinare este picadillo: un preparat cu carne tocată și roșii, la care se adaugă diferite alte ingrediente, după preferință. 

Trebuie menționat însă faptul că în Asia printre mâncărurile de alinare de numără ramenul (în Japonia), congee (în China) și puiul cu unt (în India). Pe de altă parte, în Africa există un rege neîncoronat al preparatelor de alinare și acesta este clasicul marocan shakshuka. În Iran oamenii preferă ash reshteh - o supă nutritivă ce conține tăieței, fasole, ierburi aromate și iaurt. Iar în Israel cea mai căutată mâncare de alinare este o supă groasă cu un fel de perișoare.  

 Cine pariază pe nostalgie și de ce este profitabilă? 

Nostalgia este un stimul foarte puternic pentru consumerism, de aceea investițiile în „comfort food” pot fi profitabile. Există destul de multe localuri care promovează preparatele simple și gustoase, iar printre acestea se numără și bistroul Spotted Pig din New York. Restaurantul le oferă clienților mâncăruri simple, dar sățioase, cum ar fi pui prăjit și gofre, macaroane cu brânză și burgeri. 

Pentru unele restaurante, preparatele de alinare au reprezentat cheia succesului mulți ani la rând. Spre exemplu, Rairaiken, care este cel mai vechi restaurant de ramen din Japan, există din anul 1910. Aici se servește doar ramen ca fel principal, însă clienții pot alege după bunul plac dacă supa să fie cu tăieței - făcuți manual sau la mașină (aceștia sunt mai ieftini) - sau cu găluște. În afară de ramen, restaurantul servește și aperitive precum găluște shumai. Un aspect interesant este faptul că, pentru a păstra procesul tradițional de preparare a supei, în restaurant nu se servesc zilnic mai mult de 100 de porții. 

Mâncare de alinare, dar sofisticată 

Preparatele care ne fac să ne simțim mai bine sunt asociate în general cu ideea de street food, însă asta nu înseamnă că trebuie servite stradal. Restaurantul thailandez Khao Man Gai, de exemplu, oferă preparatul cu același nume, care conține pui și orez fiert, asezonat cu mirodenii tradiționale. Deși pare simplu, această mâncare street food clasică, pe care oamenii din Thailanda o asociază cu mâncarea de casă, are un proces de gătire destul de sofisticat.   

Scăderea în popularitate a mâncării de alinare „obișnuită” a făcut loc pentru explorarea unor combinații noi. Spre exemplu, food truck-ul Le Réfectoire din Paris combină burgerii tradiționali americani cu diverse ingrediente folosite în gastronomia franceză precum brânzeturi, șuncă uscată sau măsline. Pe de altă parte, wrap-urile și sanvișurile lor conțin maioneză tradițională, legume proaspete, anșoa sau murături. 

Există însă și o cerere destul de mare pentru fine dining comfort food. Osteria Francescana din Modena, Italia, este un restaurant cu trei stele Michelin unde bucătarii șefi reinterpretează cu mare îndrăzneală și foarte modern preparate tradiționale italiene, precum tortellini cu parmezan sau risotto cu șofran.  

Cum poate fi mâncarea de alinare benefică pentru afacerea ta? 

Nu este prea târziu să pui „comfort food” în meniul tău, pentru că, potrivit Specialty Food Association (SFA), această tendință va continua să își facă simțite efectele. Mai mult decât atât, mâncarea de alinare își va consolida poziția cu ajutorul versiunii sale mai sănătoase - mâncarea pentru starea de bine.  

SFA dă de înțeles că anul acesta ne putem aștepta ca supele și ciorbele să ajungă „pe val”. Chiar dacă nu vrei să investești în elemente scumpe, e bine de știut că, în general, mâncarea de alinare se prepară cu ingrediente accesibile, pe care le avem de obicei la îndemână. De aceea, ar fi indicat să mizezi pe ceea ce se produce la nivel local, sezonier, pentru ca restaurantul tău să se remarce și prin calitatea ingredientelor. 

Cheia succesului este să ai o abordare nouă și să cauți alternative, în special înlocuitori pe bază de plante pentru opțiunile nesănătoase. Poți începe să combini elemente clasice cu ceva nou - spre exemplu poți oferi paste din linte în loc de paste de grâu, sau morcovi mov în locul celor obișnuiți. Dacă vei oferi preparate făcute ținând cont de ideea de a împărți mâncarea cu cei dragi, servindu-le pe farfurii sau platouri mici și îți vei surprinde clienții cu ingrediente de casă, precum pâine sau murături, vei putea să îți sporești profiturile și să atragi clienții care caută nostalgia, dar și inovația.  

Starea de bine din farfurie deschide calea către inima clienților  

Mâncarea de alinare are un loc special în inimile noastre, dar și pe masa fiecăruia. Este mai mult decât un simplu preparat gătit. Este ceea ce pune emoții și sentimente în farfurie, este un fenomen ce are puterea să ne binedispună și să ne ajute să ne simțim mai bine. Proprietarii de restaurante și producătorii de alimente care înțeleg și profită de acest fenomen pot câștiga clienți loiali și își pot crește profiturile. Așadar, merită să acorzi atenție alternativelor sănătoase și abordărilor inovatoare pentru a oferi mâncăruri clasice reinterpretate, care vor atrage atât clienții mai tradiționaliști, cât și pe cei care caută aventuri și provocări gastronomice.