servicii-adaptate-pentru-toate-generatiile

Servicii adaptate pentru toate generațiile

Lumea restaurantelor din prezent este influențată de patru generații distincte, fiecare fiind modelată de experiențe și stiluri de educație diferite. Preferințele lor sunt foarte variate. Cui îi plac super-alimentele? Cine preferă gustările? Descoperă cele 4 generații de clienți ai industriei gastronomice și află cum le poți atrage pe toate.

Baby Boomers - cei care preferă ce le este familiar

Boomers reprezintă cea mai în vârstă generație de pe lista noastră, mai exact persoanele născute între anii 1946 - 1964. Ajunși la majorat în perioada post-belică, acești oameni au avut parte de acces limitat la bunuri, însă au prețuit pe deplin mesele în familie. Renumiți pentru faptul că oferă bacșișuri generoase, reprezentanții generației Boomers preferă să mănânce în oraș la masa de prânz, după cum indică un studiu Fairway. Pentru ei, accesibilitatea este esențială, așadar restaurantele ar trebui să le asigure acces convenabil și comod. Deoarece nu se bazează prea mult pe rețelele de socializare, experiențele trăite personal sunt cele care contează cel mai mult. Oferirea de cupoane sau diverse promoții poate optimiza experiența gastronomică pentru această categorie de clienți.

Rețete tradiționale

Pentru Baby boomers, tradiția înseamnă autenticitate și excelență culinară. Se orientează spre restaurante care oferă preparate gătite pe baza unor rețete vechi, cu succes testat, dar și pe tradiții gastronomice clasice. Aceste localuri evocă nostalgie și trezesc amintirea confortului și stării de bine din copilărie. Oamenii din generația Baby boomers se simt cel mai bine în hanuri intime sau în restaurante tradiționale, unde în meniuri se găsesc ingrediente familiare și combinații tradiționale de arome. Acestor clienți le cam crește pulsul când văd sau aud de experimente culinare inovatoare sau „trendy”.

Ingrediente locale

Baby boomers sunt atrași de gastronomia regională și de ingredientele din surse locale, deoarece caută autenticitatea în experiențele lor culinare. Spre exemplu, la restaurantul Bez Gwiazdek [Starless] din Polonia, preparatele clasice și tradiționale poloneze sunt în centrul atenției, iar meniul este schimbat în fiecare lună, în așa fel încât să fie puse în valoare tradițiile culinare din diverse regiuni ale țării. În mod similar, restaurantul Chompie’s din Arizona se bucură de un succes răsunător datorită covrigilor. Aceștia sunt folosiți pentru prepararea de sandvișuri cu ton, pui sau carne de vită. Localul datează din 1979 și are o clientelă loială, între care sunt și multe persoane în vârstă, care vin și revin aici pentru a se bucura de mâncărurile preferate.

În România, există restaurantul Burebista Tradițional, care adună mâncarea specifică din toate zonele țării, în inima Bucureștiului. Aici clienții poți servi cel mai bun pui la jar, într-un cadru pitoresc, cu pereți decorați cu elemente tradiționale și ceramică pictată manual, adusă direct din zone renumite precum Horezu și Corund.

Mese la comun

Reprezentanții generației Baby boomers preferă totodată restaurantele unde servirea nu se face în grabă și unde te poți bucura și de o conversație plăcută, pe lângă mâncare. Nu le place minimalismul modern, ci interioarele intime, unde se simte istoria în aer. Dar se așteaptă să beneficieze de servicii excepționale. Vincent Guerithault, proprietarul restaurantului american Vincent on Camelback, creează o experiență specială în zilele de sâmbătă pentru clienții săi, cărora le organizează o piață în aer liber. Le oferă șampanie, diverse produse de patiserie și delicatese locale. Un alt exemplu este lanțul american de magazine Cracker Barrel, care i-a cucerit pe Baby boomers cu decorul încântător, care include o verandă, balansoare și diverse suveniruri locale, ce contribuie la ambianța nostalgică.

Generația X - în explorarea noilor frontiere

Oamenii născuți între anii 1965 și 1980 sunt cumva prinși între analog și digital, respectând tradiția, dar totodată acceptând și experiențe noi. Aceștia prețuiesc mult comoditatea și sunt deschiși să încerce lucruri noi, de multe ori bazându-se pe recomandările auzite din gură în gură. Foarte interesant este faptul că nu evită lanțurile de cafenele. Sunt activi pe Facebook, însă au tendința să nu împărtășească prea multe despre activitățile lor. Restaurantele și cafenelele pot profita de publicitatea direcționată și conținutul dedicat pentru a ajunge în mod eficient la această categorie demografică. În general, bacșișurile pe care le lasă sunt mai mici decât ale celor din generația Baby boomers

O mare deschidere

Vorbim despre prima generație care a văzut cum lumea se deschide în fața lor. Cunoscuți și ca „Gen X”, acești oameni au inițiat tendința de acceptare și experimentare a diverselor gastronomii etnice. Mereu în căutarea autenticității în cadrul experiențelor gastronomice, acești clienți se îndreaptă deseori spre localuri cum este Rusiko, din Varșovia, care este preferat de localnici pentru mâncarea georgiană pe care o servește. Davit Turkestanishvili, proprietar și bucătar, oferă preparate tradiționale precum badridjani, pchali și khachapuri. 

În altă parte a lumii, în Buenos Aires, restaurantul Corte Comedor este printre preferatele publicului, deoarece are oferte foarte „transparente”. Aici, carnea este mai mult decât un preparat - are propria identitate și o poveste a sa. Carnea provine direct de la producători, iar clienții au ocazia de a afla despre cum au fost crescute și hrănite animalele. Un preparat format din trei feluri de cârnați, cu ardei jalapeno, pastă de curry verde și chili mirasol se numără printre preferatele clienților.

Și în România sunt restaurante care duc mai departe tradiții gastronomice vechi. Merită menționat Nishani, din București, care oferă preparate cu specific aromân, o bucătărie ce se remarcă prin simplitate și autenticitate, brânza, legumele și plantele aromatice locale fiind ingrediente frecvente.

Conștientizare în privința sănătății și mediului înconjurător

Această generație a fost prima care a acordat prioritate obiceiurilor sănătoase de mâncat, inițiind totodată tendința de introducere a băuturilor fără alcool în multe localuri. Popularitatea în creștere a cocteilurilor fără alcool - numite „mocktails” - este exemplificată și la Club Soda, din Londra, care are o selecție de aproape 400 de băuturi cu 0% alcool. Reprezentanții Generației X apreciază produsele organice, neprocesate și crescute în mod sustenabil. Aceste convingeri generează și succesul restaurantului Rustik Fork din Riverside, California, unde o bucătărie deschisă, un bar care servește bere artizanală produsă local și o sală de mese decorată în stil rustic creează o atmosferă primitoare, aliniată valorilor celor din Generația X.

Cultură și societate

Pentru oamenii din această generație, orice masă este un prilej de socializare. Interiorul și atmosfera din local sunt la fel de importante ca și meniul. Clienții din Generația X apreciază locurile care le oferă ceva mai mult decât o masă, spre exemplu seri tematice sau diverse ateliere. Sunt dornici să savureze băuturi fără alcool, însă apreciază selecția de vinuri - așa cum este cazul restaurantului australian BridgeWater Inn. Un alt exemplu este restaurantul The Ming Pavillion din Hong Kong, care are și el o foarte bună reputație, construită și datorită celor din Generația X, care îl laudă și îl apreciază pentru rețetele transmise din generație în generație.

Milenialii apreciază etica și valorile

Milenialii, sau cei din Generația Y, aduc o nouă dinamică în gastronomie. Pentru persoanele născute între anii 1981 și 1996, mâncarea reprezintă o modalitate de a explora lumea, dar totodată este și o formă de exprimare a valorilor personale și o ocazie de implicare activă în comunitate. 

Studiul britanic Fairway arată că reprezentanții acestei generații mănâncă periodic în oraș și că le place să încerce restaurante noi. Folosesc foarte mult Instagram și deseori caută pe Google restaurante din apropierea locului unde se află. 

Cei din această categorie de vârstă ies la masă împreună cu partenerul și copiii. Le pasă de alimentația sănătoasă, așa că orice meniu cu preparate sănătoase le va atrage atenția. Le place să se uite pe pagina de internet a localului înainte de a merge fizic acolo, așadar interfața ar trebui să fie intuitivă. Sunt utilizatori avizi de Facebook, așa că este foarte posibil să citească și să lase recenzii. Abordarea față de bacșișul lăsat seamănă cu cea a clienților din Generația X.

Experiență culinară

Oamenii care fac parte din Generația Y caută aventuri gastronomice originale și distincte, pe care de-abia așteaptă să le împărtășească și cu alții pe platformele de socializare. Milenialii sunt captivați de restaurante care nu doar le încântă papilele gustative, ci le și oferă o poveste. Un prim exemplu care îi fascinează pe cei din această categorie de vârstă este restaurantul Different, unde mesele sunt servite în întuneric, iar personalul este nevăzător - obiectivul fiind o experiență senzorială unică. Pe de altă parte, restaurantul AOC din California a câștigat laudele milenialilor datorită combinației pe care o face între gastronomia californiană și cea franțuzească, dar și faptului că mâncarea este servită într-un mediu intim și primitor, ceea ce aduce multe bile albe în clasamentul celor din Generația Y.

Etică și conștientizare

Aspectele ce țin de etică joacă un rol semnificativ în procesul milenialilor de luare a deciziilor, așadar le influențează alegerile. Pentru ei au întâietate localurile care se aliniază cu valorile lor - spre exemplu cafenelele care aduc materie primă provenită de pe plantații unde se practică doar comerțul corect. În plus, milenialii au o înclinație specială spre opțiuni vegetariene sau vegane, dar și spre preparate cu impact cât se poate de mic asupra mediului. 

Pasionați de tehnologie

Milenialii reprezintă esența erei digitale, tehnologia modernă fiind integrată perfect în viața lor de zi cu zi. Așadar, se așteaptă ca restaurantele să își aibă și să mențină o prezență puternică pe rețelele de socializare, care sunt de altfel sursa lor principală de informare. Împărtășirea în mediul online a aventurilor culinare este a doua lor natură, care le oferă posibilitatea de a explora și de a recomanda diverse descoperiri gastronomice. Milenialii sunt atrași de locuri precum Jolene, o brutărie-patiserie din Londra, al cărei cont de TikTok este plin cu videoclipuri ispititoare cu diverse bunătăți proaspăt scoase din cuptor, sau cu prezentări atrăgătoare ale interiorului decorat în stil industrial șic.

Gen Z - originalitate în lumea digitală

Generația Z, născută între anii 1997 și 2012, navighează fără probleme între real și virtual, iar această abordare este valabilă și când vine vorba despre mâncare și experiența de ieșit în oraș. Reprezentanții acestei generații se așteaptă ca restaurantele să le ofere acces la meniuri online, pentru comoditate - acesta fiind un alt aspect ce reflectă mentalitatea digitală înnăscută. Potrivit Fairway, această categorie demografică este mai dispusă să viziteze localuri noi atunci când sunt oferite promoții, ceea ce demonstrează înclinația lor către oferte și reduceri. Cei cin Generația Z nu prea dau bacșișuri.

Curiozitate în privința aromelor

Pentru cei din Gen Z, varietatea este secretul unei experiențe culinare satisfăcătoare. Tinerii sunt deschiși către combinații neconvenționale de arome, de multe ori adoptând tendințe și chiar capricii gastronomice. Un exemplu interesant este o rețetă de paste cu brânză feta la cuptor, care a devenit virală pe TikTok și a câștigat popularitate în rândul celor din Generația Z. Iar de curând, caviarul a început și el să facă valuri printre preferințele culinare ale acestor gurmanzi.

În unele localuri de top, cum este barul Hopdoddy Burger din Statele Unite, personalizarea este cheia succesului. Copiii pot alege din selecția generoasă de milkshake-uri, în timp de adulții se pot răsfăța cu o selecție la fel de variată de sortimente de bere artizanală. Preparatele de inspirație mediteraneeană sunt foarte populare printre cei din Generația Z, ale cărei preferate sunt opțiuni precum hummus cu ardei gras roșu, salată de quinoa, pita cu pui grecească și frigăruile.

Integrarea tehnologiei în experiența gastronomică

Fiind o generație digitală, Gen Z caută restaurante care țin pasul cu cele mai recente tendințe în materie de gastronomie. Un exemplu fascinant este restaurantul din Copenhaga numit Alchemist, care a fost inclus în prestigiosul clasament al celor mai bune 50 de restaurante din lume. Aici clienții se pot bucura de o adevărată extravaganță multimedia atunci când iau masa, fiind transpuși într-o călătorie senzorială sub un dom ornat cu elemente vizuale animate ce prezintă fiecare preparat în parte. 

Dezvoltare sustenabilă și conștientizarea problemelor societății

Generația Z calcă pe urmele predecesorilor și adoptă ideea de conștientizare și activismul social. Sunt mereu în căutarea unor localuri speciale, așa cum este Paris Climate Academy Bar, care nu doar că oferă exclusiv produse locale, ci și este un punct important de întâlnire pentru persoanele preocupate de problemele sociale și rezolvarea lor. Clienții au ocazia de a contribui la diverse cauze sociale, mai exact de a plăti costul aferent unei mese, de care pot beneficia persoanele aflate în dificultate. 

Cum îi câștigi de partea ta? Avem câteva ponturi. 

Acum cunoști câteva elemente ce caracterizează reprezentanții fiecărei generații. Așadar, ce trebuie să faci pentru a-i atrage în restaurantul tău?

Boomers

  • Limbaj și comunicare: folosește cuvinte simple și nu folosi termeni de argou în meniu. Asigură claritatea, folosind fonturi contrastante, care să scoată preparatele în evidență.
  • Interior și atmosferă: optează pentru scaune confortabile, departe de difuzoare. Folosește parfumuri plăcute și asigură-te că toaletele sunt ușor de folosit și confortabile. Oferă servicii cu amabilitate și chiar curtoazie, fără semne de nerăbdare sau comportamente meschine.
  • Programe de loialitate: deoarece 71% dintre cei din generația Baby boomers sunt dornici să participe, pune în practică astfel de programe și oferă în schimb diverse recompense. 
  • Promovare: pentru a atrage clienții prezintă serviciile profesionale prin intermediul unor materiale video.
  • Arma secretă: oferă porții mai mici de garnitură la felul principal - aceasta este preferința lor.

Gen X

  • Limbaj și comunicare: în loc să oferi preparate „fără grăsime”, subliniază aspectele pozitive și promovează ingredientele delicioase, care contribuie la menținerea sănătății.
  • Interior și atmosferă: creează o atmosferă „cool” și confortabilă, unde clienții să se poată relaxa în grup. Evită muzica tare, pentru a asigura o experiență plăcută în cadrul ieșirii în oraș.
  • Programe de loialitate: Generația X apreciază programele de loialitate la fel de mult ca Baby boomers, așa că implementează astfel de proiecte - 88% dintre cei din Gen X le consideră o metodă bună de a economisi bani/
  • Promovare: folosește marketingul prin email și reclamele pe Facebook pentru a ajunge la această categorie demografică.
  • Arma secretă: oferă preparate care conțin super-alimente sau super-fructe - spre exemplu salate, smoothie-uri și boluri cu cereale - pentru a le satisface preferințele în privința mâncărurilor sănătoase.

Mileniali

  • Limbaj și comunicare: evită sloganele, comunică direct, în mod autentic și cu sinceritate.
  • Interior și atmosferă: adoptă ideea de interacțiune limitată, oferind opțiuni de autoservire.
  • Programe de loialitate: optimizează programele de loialitate evidențiind elemente atractive suplimentare - sore exemplu degustări de vin sau spectacole cu muzică live.
  • Promovare: folosește imagini autentice și recomandări ale clienților în locul unor imagini standard - în acest fel le vei câștiga încrederea și te vei bucura de credibilitate.
  • Arma secretă: permite-le clienților să își amestece și să își combine preparatele după bunul lor plac, oferindu-le astfel un sentiment de control și bucuria personalizării.

Gen Z

  • Limbaj și comunicare: folosește aplicații și ecrane tactile pentru comenzi
  • Interior și atmosferă: oferă o experiență culinară nepretențioasă, cu servicii limitate, deoarece acești tinerii nu caută neapărat o experiență costisitoare, ci mai degrabă eficientă.
  • Programe de loialitate: în loc să propui beneficii pe termen lung aduse de loialitate, concentrează-te pe oferte care aduc beneficii imediate - cum ar fi reduceri de preț specifice.
  • Promovare: împărtășește povești reale despre ingrediente și procesele de producție, pentru autenticitate și pentru a le capta atenția tinerilor.
  • Arma secretă: oferă o gamă largă de gustări pe care să le savureze între felurile principale - în acest fel le satisfaci preferința de a ronțăi câte ceva în orice moment.